De pers over Time-out
In het Amerikaanse TIME magazine is een artikel verschenen van Siegel en Bryson¹ over de strategie Time-out. Time-out is een effectief bewezen opvoedstrategie die bij verschillende opvoedmethode’s wordt gebruikt. Het is ook één van de zeventien strategieën van Positief Opvoeden, Triple P.
In Nederland is naar aanleiding van het artikel in TIME ook een artikel over Time-out geschreven door Gabrielle Jurriaans en dit is geplaatst op de opinie pagina van de Volkskrant². De strekking van beide artikelen is dat Time-out schadelijk zou zijn voor kinderen en dat wetenschappelijk onderzoek aan zou tonen dat het dezelfde pijnreactie zou veroorzaken als fysieke afstraffing. Er is echter geen enkel wetenschappelijk onderzoek dat deze stelling ondersteunt en de auteurs van het artikel in TIME hebben onlangs een artikel gepubliceerd³ waarin ze duidelijk maken dat TIME magazine stellingen aan hun stuk heeft toegevoegd die niet waar blijken te zijn. Er is dus helemaal geen wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat Time-out schadelijk is of een negatieve reactie in de hersenen veroorzaakt. Siegel en Bryson stellen wel dat er wetenschappelijk onderzoek is dat aantoont dat sociale uitsluiting en afwijzing (zoals buitengesloten worden bij een spel) een reactie in de hersenen veroorzaakt die lijkt op de reactie op fysieke pijn. Een time-out is echter wat anders dan sociale uitsluiting en afwijzing en dit is ook helemaal niet de boodschap die een kind krijgt tijdens een time-out.
De Amerikaanse psychologen vereniging⁴en professor Jodi Polaha⁵ hebben direct een reactie geschreven op het TIME artikel om duidelijk te maken dat time-out een bewezen effectieve strategie is en dat alle ophef rondom deze strategie ouders ten onrechte in verwarring brengt.
De feiten over Time-out
Time-out is een effectieve opvoedstrategie, indien deze op de juiste wijze wordt toegepast. Bij Triple P is Time-out is onderdeel van een aantal strategieën voor het omgaan met ongewenst gedrag. Indien een kind ongewenst gedrag vertoont, werken ouders eerst aan het stimuleren van gewenst gedrag, door het opbouwen van een positieve relatie met kinderen en het stimuleren van hun ontwikkeling en van gedrag dat ze vaker willen zien. Hiervoor biedt Triple P 10 strategieën aan. In veel gevallen is het ongewenste gedrag daarmee grotendeels verdwenen. Natuurlijk komt dit nog wel eens voor en dan biedt Triple P 7 strategieën om met dit ongewenste gedrag om te gaan. Deze 7 strategieën nemen toe in intensiteit en time-out is de laatste in het rijtje. Ouders hebben dus nog 6 andere strategieën tot hun beschikking voordat ze een kind een time-out geven. Time-out wordt gegeven op een rustige manier, waarbij de procedure van te voren aan het kind is uitgelegd en ook tijdens de time-out wordt het kind duidelijk verteld dat het niet heeft gedaan wat hem of haar gevraagd werd en dat het daarom een minuut (afhankelijk van de leeftijd, maar maximaal 5 minuten) een time-out krijgt. Na de time-out legt de ouder het kind uit dat het de aangegeven tijd stil is geweest en daarom weer terug mag komen. Zodra een kind weer het gewenste gedrag vertoont wordt het kind hiervoor geprezen, verbaal en eventueel ook non-verbaal. Het is dus emotioneel een veilige en zeer voorspelbare strategie die kinderen leert om zichzelf te reguleren. Het is daarbij uitermate effectief, mits het dus op deze wijze gebruikt wordt en het is zeker niet de bedoeling dat ouders dit veelvuldig gebruiken. Ze hebben dan ook voldoende andere strategieën tot hun beschikking voor het stimuleren van het gewenste gedrag en het omgaan met het ongewenste gedrag. Ouders die positief opvoeden volgens de methode Triple P kunnen dus met een gerust hart af en toe time-out toepassen!
Referenties
1. Siegel, D.J & Bryson, T.P: Time-outs are hurting your child, TIME, 23 sept 2014
2. Jurriaans, G.: Is je kind in de hoek zetten wel zo’n onschuldig opvoedmiddel? Volkskrant, 8 okt 2014
3. Siegel, D.J & Bryson, T.P: You said WHAT about time-outs? Huffingtonpost, 21 okt 2014